Supercharger informatie

Bewaar
Gratis
28 x bekeken sinds

Omschrijving


Superchargers en toebehoren voor diverse merken en modellen

Als een van de weinige bedrijven in Europa is Chargertech gespecialiseerd in superchargers. Wij leveren niet alleen de losse superchargers maar stellen ook pakketten samen en ontwerpen complete superchargersystemen. 

Superchargers

Er zijn diverse verschillende modellen superchargers maar 1 ding hebben ze allemaal gemeen. Een supercharger wordt gebruikt om meer lucht de motor in te pompen zodat deze meer vermogen kan gaan leveren. In tegenstelling tot een turbo welke door de uitlaatgassen wordt aangedreven zit een supercharger direct gekoppeld aan het motortoerental(exclusief electronische superchargers). In de meeste gevallen wordt een supercharger aangedreven via een riem vanaf de krukaspoelie. Bij Chargertech gebruiken wij voornamelijk Schroefcompressoren (Roots en Lysholm) en Centrifugaal superchargers. 

Bekijk ons assortiment!

Schroefcompressoren

Een schroefcompressor bestaat uit een tweetal schroeven welke in elkaar draaien en per omwenteling een vrijwel vaste hoeveelheid lucht verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat dit model supercharger op ieder toerental een vrijwel gelijke hoeveelheid druk kan leveren. Dit betekent dat deze al direct vanaf stationair toerental een forse hoeveelheid vermogen extra kunnen leveren. Op hogere toerentallen en hogere drukken werke deze superchargers iets minder efficient. 

Het belangrijkste verschil tussen de Roots en Lysholm superchargers zit in de vorm van de rotoren. Een Roots compressor verplaatst enkel lucht waarbij pas druk wordt opgebouwd achter de supercharger door de weerstand in het systeem en het volume dat de motor uit zichzelf aanzuigt. Bij een Lysholm supercharger vind een deel van de drukopbouw al plaats tijdens het transport van de lucht door de supercharger heen. Dit tweede proces is efficienter waardoor het rendement van een Lysholm supercharger ook een stuk hoger ligt, door de complexere vorm van de rotoren zijn deze superchargers ook fors duurder.

Centrifugaal superchargers

In tegenstelling tot de schroefcompressoren bouwen de centrifugaal superchargers telkens meer druk op naarmate het toerental stijgt. Ondanks dat druk pas met toeren wordt opgebouwd leveren deze ook al vanaf stationair meer volume dan de motor normaliter aanzuigt. Een centrifugaal supercharger bestaat uit een transmissiekast met daarop een impeller zoals bij een turbo. Waar een Roots supercharger rond de 60% thermisch rendement zit en een Lysholm supercharger rond de 70% zit zal een centrifugaal supercharger meestal tussen de 85 en 90% zitten met uitschieters naar maarliefst 95%!

Centrifugaal superchargers zijn veelal compacter en daarmee ook eenvoudiger te installeren. 

Installatie

Om te bepalen welke onderdelen er naast de supercharger nog nodig zijn om een werkend systeem op te bouwen is het belangrijk om eerst te bepalen of de supercharger voor of achter de gasklep komt te zitten. Met de supercharger achter de gasklep zal het inlaatspruitstuk verbouwd moeten worden zodat de supercharger hierin geintegreerd kan worden. Met de supercharger voor de gasklep zal er een steun gemaakt moeten worden om de supercharger aan het blok vast te maken. In beide gevallen zal er een riemaandrijving naar de compressor toe gemaakt moeten worden.

De keuze om de supercharger na de gasklep te plaatsen is veelal gebaseerd op kosten en gemak met afstellen. Ondanks dat een spruitstuk maken veel werk is zijn er verder vrijwel geen andere onderdelen nodig. Daar bovenop zijn de omstandigheden voor meer onderdelen en sensoren hetzelfde als voorheen waardoor de afstelling ook eenvoudiger wordt. Mocht een motor met carburateurs zijn uitgevoerd en de supercharger zou voor de carburateurs gemonteerd worden dan moeten deze ook omgebouwd worden, met de supercharger er achter kunnen deze meestal origineel blijven. Het buizenwerk is korter waardoor de gasrespons ook (minimaal) beter is.

Met de supercharger voor de gasklep wordt het benodigde laswerk een stuk minder complex maar zijn er wel extra onderdelen nodig. De minimaal benodigde extra onderdelen met een dergelijke set-up zijn slangen en buizen, blow off valve of recirculatieventiel, een luchtfilter en een aanpassing aan de carterontluchting. Met deze set-up wordt het ook veel eenvoudiger om een intercooler aan het systeem toe te voegen. 

Na installatie van een supercharger moet de motor nog wel hier op afgesteld worden. In veel gevallen zal dit gedaan worden middels aanpassingen in de ECU maar in sommige gevallen kan dit ook mechanisch of komt er een piggyback of vrij programmeerbaar motormanagement systeem bij. 

Meer informatie?

Het bovenstaande is bedoeld om een korte impressie te geven omtrend superchargers, om meer te weten te komen over wat wij voor u kunnen beteken met de levering van onderdelen of een systeem op maat gemaakt voor uw auto dan bespreken wij dit liever persoonlijk!

Neem contact op!

Chargertech car tuning voor de beste...

Meld misbruik

De reden voor je klacht

Kies de correcte afdeling, rubriek en categorie

Kies afdeling
Kies rubriek
Kies categorie

Verificatie

reCAPTCHA is een service die spammers en robots blokkeert. Vink dit vakje aan om te bewijzen dat je geen robot bent. Je zult onmiddellijk toegang krijgen of een vraag moeten beantwoorden.

  • actief sinds 1 mei 2019
  • Mill (Noord Brabant)
  • *****31640
Voor het exacte adres, neem contact op met de verkoper.