Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Sorteer op

Citroen 2CV Aanbod - Tweedehands en nieuw te koop

Informatie

Citroën 2CV / de 'Eend'

Wil je een Citroën occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Citroën modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:


De Citroen 2CV (deux chevaux in het Frans, bekend als 'Eend' in het Nederlands) is een iconische auto die van 1949 tot 1990 is geproduceerd. De 2CV werd in 1986 opgevolgd door de Citroën AX. Vanwege zijn lange productietijd en opvallende uiterlijk kunnen we de Citroën 2CV scharen in het rijtje Mini, Volkswagen Kever, Fiat 500 en Renault 4. Auto's waarmee de Eend het grootste deel van zijn leven ook nog eens concurreerde.


De Eend kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis. De toenmalige directeur van Citroën gaf in 1934 de opdracht een auto te ontwikkelen voor het platteland. Hij moest twee boeren kunnen vervoeren met 50 kilogram aardappelen of een vat van 50 liter wijn. Een andere opvallende eis was het feit dat de auto auto dozen eieren heel moest houden terwijl ermee over omgeploegd land werd gereden. Verder moest deze nieuwe Citroen goedkoop, zuinig, betrouwbaar en eenvoudig te bedienen zijn. Opmerkelijk was dat de topman zei: 'Het uiterlijk van de auto speelt geen enkele rol.'


Uiterlijk bespot

De naam 2CV staat voor Deux chevaux vapeur wat twee paardenkrachten betekent. Dit slaat op het aantal fiscale pk's waaronder het model in Frankrijk viel. Citroën stelde de 2CV vanwege tussenkomst van de oorlog pas in 1948 op de autosalon van Parijs voor. Het jaar daarna ging hij in productie. De autopers viel over het merk heen en bespotte het opvallende uiterlijk, maar de consument besliste anders. De Citroën 2CV werd een enorm succes: Citroën bouwde iets meer dan vijf miljoen exemplaren waarvan 1,2 miljoen Besteleenden. Bovendien deed de Eend dienst als basis voor andere modellen van het merk, waaronder de Dyane, de Ami en de Mehari.


Tweecilinder boxermotor

De Eend werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. Door de jaren heen varieerde die in inhoud van 0,4- tot 0,6-liter. Het vermogen liep uiteen van slechts 9 tot 29 pk. Bijzonder was ook de positie van de versnellingspook. Die zat, net als bij de Renault 4 (1961-1992), aan het dashboard gemonteerd. Schakelen gebeurd door de pook in en uit het dashboard te bewegen.


Handbediende ruitenwissers

De Eend had door zijn eenvoud enkele bijzondere kenmerken. Zo hadden de eerste modellen vrijwel geen dashboard. Benzine moest dan ook gepeild worden door de oliepeilstok in de benzinetank te steken. Ook de handbediende(!) ruitenwissers waren een bijzonderheid. Schijfremmen voor paste Citroën pas toe vanaf 1981. Daarnaast zat de carrosserie op een eenvoudige manier in elkaar. Zodanig zelfs dat de deuren bij hogere snelheid (de latere modellen haalden maar liefst 120 km/u) konden gaan klapperen. Verder was het interieur vaak vochtig. Roest heeft dan ook veel Eenden een voortijdig einde bezorgt.


Tweedehands Citroën 2CV

Een tweedehands Citroën 2CV is vanwege zijn wagonladingen karakter inmiddels een zeer geliefde klassieker. Gerestaureerde exemplaren staan al snel voor tien mille te koop. Dat is het dubbele van de nieuwprijzen eind jaren tachtig. Gelukkig worden op Marktplaats ook Citroën 2CV occasions vanaf enkele duizenden euro's aangeboden. Eenden hebben weliswaar eenvoudige techniek, maar vanwege hun unieke opbouw vergen ze specialistische kennis. Laat u voor een eventuele aankoop dus door een kenner voorlichten.