Renault 5 Turbo II

Bewaar
€ 71.500,00
58 x bekeken sinds

Kenmerken

Model:
5
Conditie:
Gebruikt
Carrosserie:
Hatchback
Bouwjaar:
1984-01
Brandstof:
Benzine
Transmissie:
Manueel
Kilometerstand:
142.897 km
Aantal deuren:
3-deurs
Vermogen:
160 PK
Cilinderinhoud:
1.397 cm³
Opties:
Mistlampen
Kleur:
Bruin
Interieur:
Beige
Website:
www.classic-youngtimers.com

Omschrijving

Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aantal cilinders: 4
Afmetingen (LxBxH): 3664 x 1760 x 1323 cm
Bekleding: Velours
Algemene staat: zeer goed
Technische staat: zeer goed
Optische staat: zeer goed
Aantal sleutels: 2
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar (margeregeling)

*Nederlands* De Renault 5 Turbo II is misschien wel het beste exportproduct dat Frankrijk ooit assembleerde. Dit opzwepende jaren 80 rallykanon voor op de openbare weg lijkt de term ‘hot hatch’ te hebben uitgevonden. Maar dat niet alleen. De Turbo-versie is een rijdende legende. Een icoon dat ruim 30 jaar na het einde van de productieperiode nog altijd menigeen weet te verbazen én te verblijden met zijn excentrieke voorkomen en uitdagende performance. Historie: Dit prachtexemplaar werd op 6 januari 1984 nieuw geleverd in het vaderland van Renault. Daarna zou het tot 2006 een thuiswedstrijd blijven voor de Turbo II. Via de 1e (Franse) eigenaar kwam de auto in handen terecht van een landgenoot, wie op zijn beurt letterlijk en figuurlijk afstand deed van de klassieke hatchback toen deze de grens overging naar buurland Spanje, geïmporteerd door eigenaar nummer 3. De Spanjaard is tevens de laatste die de Renault in zijn bezit had tot nu toe. Alle 3 de eigenaren hielden de historie van het brute snelheidswonder nauwkeurig bij. Bijgeleverd is een dikke map met facturen die helemaal teruggaan naar het jaar waarin de auto voor het eerst kennismaakte met het asfalt. Absoluut uniek! Exterieur: De Turbo II mag dan vervaardigd zijn in de jaren 80, de bruine carrosserie ademt pure seventies. Overigens is dit tevens kleur waarin de Renault in ’84 de fabriek verliet. Wel is de lak een keer opnieuw aangebracht, om deze opnieuw van de originele glans te kunnen voorzien. Origineel zijn ook de spectaculair vormgegeven velgen met sportieve gele accenten. Het design is een dikke knipoog naar het type wielen die veelvuldig onder rallyauto’s werden gemonteerd. De Turbo 2 bestickering op de zijkant laat er geen twijfel over bestaan: deze Renault 5 is het menens. Design: Meest opvallende aspect van de opper-5 is en blijft natuurlijk de extreem uitgebouwde achterzijde. Speciaal voor deze uitvoering ging Renault terug naar de tekentafel en riep de hulp in van fameus topontwerpen Marcello Gandini, destijds in dienst van beroemd designbureau Bertone. Met de exorbitant toegenomen spoorbreedte achter, waarvoor Marcello verantwoordelijk is, werd plaats geboden aan een heuse middenmotor. In deze nieuwe opzet wilde Renault kunnen antwoorden op een geduchte en zeer succesvolle concurrent in de rallysport: de Lancia Stratos. En hoe kun je beter de strijd aangaan met een volbloed Italiaan dan door zelf een vleugje Italië aan je ontwerp toe te voegen? Interieur & uitrusting: Naast al dit uiterlijk vertoon is er evengoed ruimte voor luxe. Wat te denken van het open dak; deze is origineel af-fabriek en kan zowel open worden geschoven als geklapt. Ziet u het al voor u? Met wapperende haren iedereen het nakijken geven tijdens een stoplichtsprint? Extra genieten aan boord van de Fransoos doet u ook als u het prachtige, originele interieur in u opneemt. De bruine stoffen bekleding en het zwarte dashboard inclusief 3-spaaks sportstuur zijn nog niets van hun Franse charmes verloren. Performance: De Renault 5 Turbo II is de evolutie van – en de laagdrempelige(re) variant op de oorspronkelijke Turbo-uitvoering; laatstgenoemde beschikte over kostbare lichtgewicht aluminium onderdelen. De 2e serie moest die ontberen, echter dit had nagenoeg geen invloed op de prestaties. Accelereren van 0-100 km/h was nog altijd binnen 6,9 seconden afgerond. De topsnelheid is al minstens zo impressief. De naald van de kilometerteller blijft steken op 201 km/h; bizar snel voor die tijd. En er zijn meer redenen om aan te nemen dat de Turbo II zijn tijd ver vooruit was. Zo wordt de Renault aangedreven door een 4-cilindermotor met een inhoud van slechts 1397 cc. De bescheiden 4-pitter weet maar liefst 160 pk uit het blok te persen, mede dankzij de aanwezigheid van een turbo. Weten wat voor krachtexplosie al dit klassieke geweld teweegbrengt? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- *English* The Renault 5 Turbo II perhaps is the best export product the French have ever assembled. This thrilling rally edition for the public road seems to have invented the term "hot hatch” back in the 80s. But the Turbo version is so much more than that. It’s a genuine legend. 30 years after the end of the production, this icon still manages to amaze many people with its eccentric appearance and challenging performance. History: The condition of this particular car is just as beautiful as its history. It all began on January 6, 1984: th...

Meld misbruik

De reden voor je klacht

Kies de correcte afdeling, rubriek en categorie

Kies afdeling
Kies rubriek
Kies categorie

Verificatie

reCAPTCHA is een service die spammers en robots blokkeert. Vink dit vakje aan om te bewijzen dat je geen robot bent. Je zult onmiddellijk toegang krijgen of een vraag moeten beantwoorden.

Voor het exacte adres, neem contact op met de verkoper.