Wat moet u doen wanneer u bent opgelicht?

Handelen via tweedehands.nl verloopt meestal voor beide partijen naar tevredenheid. Helaas gaat het ook wel eens fout. De volgende stappen kun je ondernemen mocht er onverhoopt toch iets mis gaan.

Stap 1: Contact opnemen

Neem contact op met de (ver)koper en probeer er samen uit te komen. Het is heel goed mogelijk dat er een misverstand in het spel is. In dat geval lost een telefoontje vaak erg veel op.

Stap 2: Brief sturen

Mocht je er met de (ver)koper nog niet uitkomen dan kun je het beste een brief sturen naar de persoon in kwestie. In deze brief geef je te kennen wat er fout is gegaan en dat je hebt geprobeerd contact op te nemen. Je verzoekt dat er contact met je wordt opgenomen om de zaak te regelen en als dit mocht uitblijven, je aangifte bij de politie doet. Het is verstandig om deze brief aangetekend te versturen.

Stap 3: Speurwerk verrichten
  • Je kunt het nodige speurwerk (laten) verrichten, door:
  • Bij de TNT Post na te vragen van wie het pakje afkomstig is.
  • Bij de bank/giro vragen het bedrag terug te storten, of andere gegevens te leveren.
  • Bij de provider navragen van wie het ipadres is, waarmee de oplichter opereert.
  • Bij de provider kun je navragen of er in hun database nog extra informatie (e-mailadres, telefoonnummer, naam, etc.) bekend is over de adverteerder.
  • Bij www.opgeletopinternet.nl nagaan of de verkoper bekend staat als oplichter. Op deze site staan tevens verschillende links naar instanties waar je terecht kunt.
Stap 4: Aangifte doen
  • Neem contact op met de politie. Je dient dan naar je lokale politiebureau te gaan en de volgende informatie mee te nemen:
  • Afdruk van de advertentie.
  • Bewijs van betaling (bijv. een bankafschrift).
  • Bewijs van oplichting (als het gaat over verkeerde/kapotte artikelen).
  • Gegevens van de andere partij (e-mailadres, telefoonnummer, naam, adres, etc.), voor zover je die hebt.

Tenslotte...

Misschien krijg je de indruk dat zaken doen via het internet erg onveilig is. Het tegendeel is echter waar! We krijgen erg veel mailtjes van mensen die een goede deal hebben gesloten op tweedehands.nl. In de meeste gevallen gaat alles goed en is iedereen tevreden met de gang van zaken. Soms gaat het echter mis, en om je zo goed mogelijk hiervoor te behoeden, hebben we besloten bovenstaande stappenplan te maken. Succes en bedankt voor uw medewerking!